接続詞 that


 前のページ(関係代名詞)
 関連ページ(名詞、形容詞、副詞って何だ)
 関連ページ(不定詞)


このページと次のページで接続詞というのをやります。
ここでやるthatはそれ以外の接続詞とはちょっと違うので独立したページにしました。
いわゆるthat節と呼ばれてるもので、

・I know that you like her.
・I am glad that I will see you again.
・I am so happy that I can dance on the road.

といったものをこのページで扱います。

前のページ関係代名詞とは直接的な関連はありません。
(関係代名詞は「不定詞、動名詞、分詞」のあとに入ったほうが分かりやすいはずです。そこらへんを知らない人はまだ無視してていい)
でも関連ページの「名詞、形容詞、副詞って何だ」は読んでおくと分かりやすいと思います。
不定詞の副詞的用法に似た文章も出てくるので、出来たらそちらも。


ーーーーーー


それではthat。
this / that / these / thoseというページでもやったけど、thatは普通

 That is her notebook.
 あれは彼女のノートです

 That notebook is mine.
 あのノートは私のものです

こういう文で使って「あの」とか「その」とかいう意味になりました。
ただ、thatは前回の関係代名詞でも出てくるし、今回のページでは3パターンも出てきます。。
混乱せずに見分ける力が必要になります。


ーーーーーー


「名詞、形容詞、副詞って何だ」や「不定詞」のページで、「こと」って付くと名詞と習いました。

 私はを知っている

この「君」は名詞です。これを

 私は君が校門をくぐるときいつも小さくジャンプしていることを知っている

というふうに長いのに変えても文が成り立ちます。
「君」という名詞がまるごと「ーこと」に変えられました。
名詞に変えられたということは「こと」がつくと名詞扱いできるということです。

今回やるthatにも、同様に「ーこと」と付く文法が出てきます。

 He likes dogs.
 彼は犬が好きだ

この文を「彼が犬が好きだということを私は知っている」というふうにできます。

 I know that he likes dogs.
 私は彼が犬が好きだということを知っている

こういうふうに、thatを使うと文をまるごと使って「ーということ」というカタマリを作ることができます。
他には

 I know that she doesn't like cats.
 私は彼女が猫が好きではないということを知っている

 He knows that she loves you.
 彼は彼女が君が好きだということを知っている

といった具合です。
とにかく「that 文まるごと」で「ーということ」という意味になります。
動詞はknow以外にも

 I think that she loves you.
 私は彼女は君が好きなんだと思うよ(好きだということを思う)

 I think that you are good.
 僕は君がいいと思うよ(君がいいということを思う)

 She thinks that her friend is a bad girl.
 彼女は彼女の友達が悪い女だと思っている(悪い女だということを思う)

 I say that you can win.
 私は君が勝てるって言うよ(勝てるということを言う)

 He says that his friend can sing well.
 彼は彼の友達が上手に歌うことができると言っている(できるということを言う)

 I hope that you go there.
 私はあなたがそこに行くことを願っている

 Your friend hopes that you will come.
 君の友達は君が来ることを願っている(君が来るだろうということと望んでいる)

 I believe that they have notebooks.
 私は彼らがノートを持っていると信じている(持っているということを信じてる)

 Their children believe that they are good parents.
 彼らの子供たちは彼らがいい親だと信じている(いい親だということを信じてる)

あたりがあります。
言う、思う系が多いんだよね。


ーーーーーー


で!
このthat節(ざっとせつ。thatのカタマリのことをそう言います)の一番のポイント。
それは省略可ということなんだよね。

 I know that he likes dogs.

これを

 I know he likes dogs.

こうできるということ。
ね?途端に難しくなりそうでしょ。
that節っていうのはつまり文章の中に文章が入ってる状態だよね。
その合図というか記号がなくなってしまうわけです。
「接続詞that」という問題の中だったら平気かもしれないけど、これが長文の中で普通にバカスカ出てきます。
とにかく慣れること。

 I know she doesn't like cats.
 He knows she loves you.
 I think she loves you.
 I think you are good.
 She thinks her friend is a bad girl.
 I say you can win.
 He says his friend can sing well.
 I hope you go there.
 Your friend hopes you stay here.
 I believe they have notebooks.
 Their children believe they are good parents.

全部さっきの文。
オレンジの色がなくなっても、同じようにカタマリに注目できるかな?


ーーーーーー


もちろんこの文法は過去形でもでてきますが、ちょっとしたポイントが。

 I think that she loves you.
 僕は彼女が君を好きだと思うよ

この「思うよ」を過去形にするわけです。

 I thought that she loved you.
 私は彼女が君を好きだと思った

こうなります。
thinkを過去形のthoughtにするのは分かると思う。
ポイントは「that節の中も過去形になってる」というところです。
かつ「君を好きだったと思った」になってないところに注意。

日本語って現在と過去が文章の中で結構ぐちゃぐちゃです。
「このペン使いやすい(現在)と思った(過去)」みたいなね。
だけど英語では基本、それを揃えなくてはいけません。
つまり「loveだとthink」を過去形にするときは、thoughtに合わせて「lovedだとthought」としなくちゃいけないということ。
ただ合わせてるだけだから、日本語は「だったと思った」にはならないということです。

 I thought that the pen was nice.
 私はこのペンが良かったと思った
 → 私はこのペンがいいと思った

こういうのを時制の一致(じせいのいっち)と言います。
とにかく主節(しゅせつ。メインの文)の動詞が過去なら、that節の中も過去にしようね、ということでした。

 I knew that he liked dogs.
 私は彼が犬が好きだということを知っていた

 I knew that she didn't like cats.
 私は彼女が猫好きじゃないということを知っていた

 He knew that it was interesting.
 彼はそれが面白いということを知っていた

 I thought that it was fun.
 僕はそれが面白いと思った

 She thought that his friend was cool.
 彼女は彼の友達がかっこいいと思った

 I said that you were fool.
 私は君はばかだって言った(saidはセッドと読みます

 They said that I was a good tennis player.
 彼らは俺をいいテニス選手だと言った

 He said that they could sing well.
 彼は彼女らは上手に歌うことができると言った(could=canの過去形。詳しくはここ!)

 I hoped that you stayed here.
 私は君がここにいるこを願っていた

 His friend hoped that he would come here.
 彼の友達は彼がここに来ることを願っていた(would=willの過去形)

 We hoped that you became happy.
 私たちは君たちが幸せになることを望んでいたの

 I believed that it was possible.
 私はそれが可能だと信じていた(possible 可能な)

 Their parents believed that the teacher was good.
 彼女らの親たちはあの先生が良いと信じていた

もちろんこれら全てthat省略可能です。
ページ下の英文稽古には載せておくから、何度も読んで書いて慣れようね。


ーーーーーー


※ここは関係代名詞をやった人だけ読もう

that節は文章の中に文章を入れられる特徴があって、しかも省略可能でした。
だけど関係代名詞もそうだったよね。ちゃんと見分けられるようになろう。

 He knows that everyone likes the teacher.
 He knows the teacher that everyone likes.

この違いが正確に分かるかな。
上の文がthat節、下の文が関係代名詞です。

さっきthat節の説明で「文をまるごと」入れるって話したけど、ここが実は重要です。
関係代名詞の説明で「()の中は不完全」というのをやったの、覚えているかな(覚えていなかったらやり直そう)。
先行詞を△だとすると、関係詞節の中には△が入る場所があったんだよね(入るスキマがある=不完全)。
だけどthat節は「文まるごと」。つまり文章として「完全」な文が入ります。
見分け方は完全か不完全か。それが一番の見分け方になります。
(先行詞のあるなしで考えてもいいです。ただ、精度は80パー。そのうち「同格」が出てくるからです)

 He knows [ that everyone likes the teacher ].
 彼は[みんながその先生を好きだということ]を知っている

 He knows the teacher ( that everyone likes △ ).
 彼は(みんなが好きな)先生を知っている

もちろんそれぞれ省略があっても見分けようね。

 He knows everyone likes the teacher.
 彼はみんながその先生が好きだということを知っている
 He knows the teacher everyone likes.
 彼はみんなに好かれている先生を知っている

 She knew I met the girl yesterday.
 彼女は昨日私がその少女に会ったことを知っていた
 She knew the girl I met yesterday.
 彼女は私が昨日会った少女を知っていた

文章はかなり似てるのに意味は全然ちがうでしょ。
構造を頭に入れていないで適当に読むと、当然誤読(ごどく。まちがえてよむこと)が生じます。
関係代名詞も接続詞も交互にたくさん練習して、余裕で見分けられるようになろうね。


ーーーーーー


that節のもうひとつのパターン。
不定詞の副詞的用法(感情)でこういうのをやりました。

 I am glad to hear the news.
 そのニュースを聞いて私はうれしい

 I was surprised to see you.
 あなたに会って私は驚いた

これにごくごく似た用法がthat節にあります。

 I am glad that I hear the news.
 そのニュースを聞いて私はうれしい

 I was glad that I heard the news.
 そのニュースを聞いて私はうれしかった

 I was surprised that I saw you.
 あなたに会って私は驚いた

that節は不定詞とは違って「文まるごと」入れるところがポイントです。
また、主節が現在形ならthat節は現在形、過去形なら過去形と、時制の一致も基本行います。
この用法は必ず「感情を表す単語」の後に来ます。上で言うglad(うれしい)やsurprised(驚く)がそうです。
感情を表す単語のあとのthat節は「ーして」と訳します。聞いうれしい。会っ驚く。

 I am glad that I will see you again.
 あなたにもう一度(again)会えるなんて私はうれしい

 I'm glad that the weather is good.
 天気が良くうれしい

 I was happy that you played the piano.
 あなたがピアノを弾いうれしかった

 I'm sad that you don't like it.
 私は君がそれを好きじゃなく悲しい

 I'm sad that I can't meet you.
 あなたに会えなく悲しい

 I am sorry that I can't go.
 行けなくごめんなさい

 I am sorry that I can't speak well.
 上手に話せなくごめんね

 I was sorry that I was late.
 遅刻しごめんなさい(late 遅れる)

 I am sure that she will come here.
 彼女はきっとここに来る思う(sure 確信する きっとーだと思う)

 I am sure that he will help me.
 彼はきっと私を助けてくれる(って思う)

 I am sure that you believe me.
 君はきっと私を信じてる(って思う)

このくらいでいいかな。
この用法も省略可能で、ね、やばそうでしょ省略。
何度もやっておくことで、必ず見分けられるようになっていきます。
ポイントは「感情の単語」だね。
この省略も英文稽古に載せておきます。


ーーーーーー


最後!
「so - that - (そーざっと)」をやります。

「so」にはたくさんの意味があるんだけど、ここでは「とても」という意味の単語です。

 He is kind.
 彼はやさしい

 He is so kind.
 彼はとてもやさしい

こんな感じ。
このうしろにthat節を付けると「とてもーなのでー」という意味になります。

 He is so kind that I like him.
 彼はとてもやさしいので私は彼が好きだ

that節はもちろん「文まるごと」。
この場合は省略はないよ。練習だー!

 He is so cool that everyone loves him.
 彼はとてもかっこいいのでみんな(everyone)彼が好きだ

 I am so busy that I can't go there.
 私はとても忙しいのでそこに行くことができない

 You were so smart that she liked you.
 君がとても頭がよかったから彼女は君が好きだったんだって

 She was so rich that she could buy everything.
 彼女はとてもお金持ちだったのでなんでも(everything)買うことが出来た

 She was so tired that she couldn't take a bath.
 彼女はとても疲れていたので風呂に入ることができなかった

という感じでした!


ーーーーーー


接続詞のthatには「ーということ(名詞節)」「ーして(感情)」「so - that -」という用法があったということでした。
thatは(ほんとはまだまだこれ以外にも)たくさん用法があります。
何度もやって慣れることで、余裕で見分けられるようになっていこうね。


英文稽古

That is her notebook.
That notebook is mine.

He likes dogs.
I know that he likes dogs.
I know that she doesn't like cats.
He knows that she loves you.
I think that she loves you.
I think that you are good.
She thinks that her friend is a bad girl.
I say that you can win.
He says that his friend can sing well.
I hope that you go there.
Your friend hopes that you will come.
I believe that they have notebooks.
Their children believe that they are good parents.
I know he likes dogs.
I know she doesn't like cats.
He knows she loves you.
I think she loves you.
I think you are good.
She thinks her friend is a bad girl.
I say you can win.
He says his friend can sing well.
I hope you go there.
Your friend hopes you stay here.
I believe they have notebooks.
Their children believe they are good parents.
I think that she loves you.
I thought that she loved you.
I thought that the pen was nice.
I knew that he liked dogs.
I knew that she didn't like cats.
He knew that it was interesting.
I thought that it was fun.
She thought that his friend was cool.
I said that you were fool.
They said that I was a good tennis player.
He said that they could sing well.
I hoped that you stayed here.
His friend hoped that he would come here.
We hoped that you became happy.
I believed that it was possible.
Their parents believed that the teacher was good.
I think she loves you.
I thought she loved you.
I thought the pen was nice.
I knew he liked dogs.
I knew she didn't like cats.
He knew it was interesting.
I thought it was fun.
She thought his friend was cool.
I said you were fool.
They said I was a good tennis player.
He said they could sing well.
I hoped you stayed here.
His friend hoped he would come here.
We hoped you became happy.
I believed it was possible.
Their parents believed the teacher was good.

[できるひとだけ]
He knows that everyone likes the teacher.
He knows the teacher that everyone likes.
He knows everyone likes the teacher.
He knows the teacher everyone likes.
She knew I met the girl yesterday.
She knew the girl I met yesterday.

I am glad to hear the news.
I was surprised to see you.
I am glad that I hear the news.
I was glad that I heard the news.
I was surprised that I saw you.
I am glad that I will see you again.
I'm glad that the weather is good.
I was happy that you played the piano.
I'm sad that you don't like it.
I'm sad that I can't meet you.
I am sorry that I can't go.
I am sorry that I can't speak well.
I was sorry that I was late.
I am sure that she will come here.
I am sure that he will help me.
I am sure that you believe me.
I am glad I hear the news.
I was glad I heard the news.
I was surprised I saw you.
I am glad I will see you again.
I'm glad the weather is good.
I was happy you played the piano.
I'm sad you don't like it.
I'm sad I can't meet you.
I am sorry I can't go.
I am sorry I can't speak well.
I was sorry I was late.
I am sure she will come here.
I am sure he will help me.
I am sure you believe me.

He is kind.
He is so kind.
He is so kind that I like him.
He is so cool that everyone loves him.
I am so happy that I can dance on the road.
I am so busy that I can't go there.
You were so smart that she liked you.
She was so rich that she could buy everything.
She was so tired that she couldn't take a bath.


 もくじ


英文稽古訳

That is her notebook.
あれは彼女のノートです
That notebook is mine.
あのノートは私のものです

He likes dogs.
彼は犬が好きだ
I know that he likes dogs.
私は彼が犬が好きだということを知っている
I know that she doesn't like cats.
私は彼女が猫が好きではないということを知っている
He knows that she loves you.
彼は彼女が君が好きだということを知っている
I think that she loves you.
私は彼女は君が好きなんだと思うよ(好きだということを思う)
I think that you are good.
僕は君がいいと思うよ(君がいいということを思う)
She thinks that her friend is a bad girl.
彼女は彼女の友達が悪い女だと思っている(悪い女だということを思う)
I say that you can win.
私は君が勝てるって言うよ(勝てるということを言う)
He says that his friend can sing well.
彼は彼の友達が上手に歌うことができると言っている(できるということを言う)
I hope that you go there.
私はあなたがそこに行くことを願っている
Your friend hopes that you will come.
君の友達は君が来ることを願っている(君が来るだろうということと望んでいる)
I believe that they have notebooks.
私は彼らがノートを持っていると信じている(持っているということを信じてる)
Their children believe that they are good parents.
彼らの子供たちは彼らがいい親だと信じている(いい親だということを信じてる)

I know he likes dogs.
I know she doesn't like cats.
He knows she loves you.
I think she loves you.
I think you are good.
She thinks her friend is a bad girl.
I say you can win.
He says his friend can sing well.
I hope you go there.
Your friend hopes you stay here.
I believe they have notebooks.
Their children believe they are good parents.
(訳は上の文と同じ)

I think that she loves you.
僕は彼女が君を好きだと思うよ
I thought that she loved you.
私は彼女が君を好きだと思った
I thought that the pen was nice.
私はこのペンが良かったと思った
→ 私はこのペンがいいと思った
I knew that he liked dogs.
私は彼が犬が好きだということを知っていた
I knew that she didn't like cats.
私は彼女が猫好きじゃないということを知っていた
He knew that it was interesting.
彼はそれが面白いということを知っていた
I thought that it was fun.
僕はそれが面白いと思った
She thought that his friend was cool.
彼女は彼の友達がかっこいいと思った
I said that you were fool.
私は君はばかだって言った(saidはセッドと読みます
They said that I was a good tennis player.
彼らは俺をいいテニス選手だと言った
He said that they could sing well.
彼は彼女らは上手に歌うことができると言った(could=canの過去形。詳しくはここ!)
I hoped that you stayed here.
私は君がここにいるこを願っていた
His friend hoped that he would come here.
彼の友達は彼がここに来ることを願っていた(would=willの過去形)
We hoped that you became happy.
私たちは君たちが幸せになることを望んでいたの
I believed that it was possible.
私はそれが可能だと信じていた(possible 可能な)
Their parents believed that the teacher was good.
彼女らの親たちはあの先生が良いと信じていた

I think she loves you.
I thought she loved you.
I thought the pen was nice.
I knew he liked dogs.
I knew she didn't like cats.
He knew it was interesting.
I thought it was fun.
She thought his friend was cool.
I said you were fool.
They said I was a good tennis player.
He said they could sing well.
I hoped you stayed here.
His friend hoped he would come here.
We hoped you became happy.
I believed it was possible.
Their parents believed the teacher was good.
(訳は上と同じ)

[できるひとだけ]
He knows that everyone likes the teacher.
彼はみんながその先生が好きだということを知っている
He knows the teacher that everyone likes.
彼はみんなに好かれている先生を知っている
He knows everyone likes the teacher.
彼はみんながその先生が好きだということを知っている
He knows the teacher everyone likes.
彼はみんなに好かれている先生を知っている
She knew I met the girl yesterday.
彼女は昨日私がその少女に会ったことを知っていた
She knew the girl I met yesterday.
彼女は私が昨日会った少女を知っていた

I am glad to hear the news.
そのニュースを聞いて私はうれしい
I was surprised to see you.
あなたに会って私は驚いた
I am glad that I hear the news.
そのニュースを聞いて私はうれしい
I was glad that I heard the news.
そのニュースを聞いて私はうれしかった
I was surprised that I saw you.
あなたに会って私は驚いた
I am glad that I will see you again.
あなたにもう一度(again)会えるなん私はうれしい
I'm glad that the weather is good.
天気が良くうれしい
I was happy that you played the piano.
あなたがピアノを弾いうれしかった
I'm sad that you don't like it.
私は君がそれを好きじゃなく悲しい
I'm sad that I can't meet you.
あなたに会えなく悲しい
I am sorry that I can't go.
行けなくごめんなさい
I am sorry that I can't speak well.
上手に話せなくごめんね
I was sorry that I was late.
遅刻しごめんなさい(late 遅れる)
I am sure that she will come here.
彼女はきっとここに来る思う(sure 確信する きっとーだと思う)
I am sure that he will help me.
彼はきっと私を助けてくれる(って思う)
I am sure that you believe me.
君はきっと私を信じてる(って思う)

I am glad I hear the news.
I was glad I heard the news.
I was surprised I saw you.
I am glad I will see you again.
I'm glad the weather is good.
I was happy you played the piano.
I'm sad you don't like it.
I'm sad I can't meet you.
I am sorry I can't go.
I am sorry I can't speak well.
I was sorry I was late.
I am sure she will come here.
I am sure he will help me.
I am sure you believe me.
(訳は上の文と同じ)

He is kind.
彼はやさしい
He is so kind.
彼はとてもやさしい
He is so kind that I like him.
彼はとてもやさしいので私は彼が好きだ
He is so cool that everyone loves him.
彼はとてもかっこいいのでみんな(everyone)彼が好きだ
I am so happy that I can dance on the road.
私はとても幸せなので道の上で(on the road)だって踊れる
I am so busy that I can't go there.
私はとても忙しいのでそこに行くことができない
You were so smart that she liked you.
君がとても頭がよかったから彼女は君が好きだったんだって
She was so rich that she could buy everything.
彼女はとてもお金持ちだったのでなんでも(everything)買うことが出来た
She was so tired that she couldn't take a bath.
彼女はとても疲れていたので風呂に入ることができなかった




by dekiyosite | 2015-06-26 09:52 | 英語