動名詞


 前のページ(不定詞)


動名詞をやります。
動名詞をやる上では前のページの不定詞「名詞的用法」の知識がすごく使えます。
いったん復習するね。


ーーーーーー


不定詞の名詞的用法でやった例文は以下のとおり。

 I like to read books.
 I like to sing.
 I like to study English.
 I like to play the piano.
 I like to visit Okinawa.
 I started to sing.
 I began to sing.
 I tried to sing.
 I needed to sing.
 I want to sing.
 I want to read books.
 I want to study English.
 I want to play the piano.
 I want to visit Okinawa.
 To read books is interesting.
 My dream is to read many books.
 To sing is interesting.
 To study English is interesting.
 To play the piano is interesting.
 To visit Yamanashi is interesting.
 My dream is to go to Hiroshima.
 My dream is to sing with Mr.Kuwata.
 My dream is to be a teacher.
 My dream is to become a teacher.
 My dream is to be a writer.
 My dream is to become a researcher.
 I want to be your driver.

全部、読んで、訳せるかな。
「ーこと」って訳せたら名詞扱いだったよね。
(前のページやればわかります!)
全部オーケーになったら、いよいよ動名詞に入ろう。


ーーーーーー


不定詞の名詞的用法は

 I like to read books.
 私は本を読むことが好きです

こういうふうに「to do」のカタマリが「ーこと」と訳せたんだよね。
これと似たような用法が動名詞にあります。

 I like reading.
 私は本を読むことが好きです

これだけ。
動詞を「doing」のカタチにすると、動名詞「ーすること」になります。

細かいニュアンスは違うんだけど、苦手なうちは、全く同じだと思っていていいです。

 I like to sing.
 I like to study English.
 I like to play the piano.
 I like to visit Okinawa.
 I started to sing.
 I began to sing.

この不定詞も

 I like singing.
 私は歌うことが好きです

 I like studying English.
 私は英語を勉強することが好きです

 I like playing the piano.
 私はピアノを弾くことが好きです

 I like visiting Okinawa.
 私は沖縄を訪れることが好きです

 I started singing.
 私は歌うことを始めました
 (歌い始めた)

 I began singing.
 私は歌うことが好きです
 (歌い始めた)

というふうに動名詞にできます。
訳は同じです。

この主語のパターン

 To read books is interesting.
 To sing is interesting.
 To study English is interesting.
 To play the piano is interesting.
 To visit Yamanashi is interesting.


 Reading books is interesting.
 本を読むことはおもしろい

 Singing is interesting.
 歌うことはおもしろい

 Studying English is interesting.
 英語を勉強することはおもしろい

 Playing the piano is interesting.
 ピアノを弾くことはおもしろい

 Visiting Yamanashi is interesting.
 山梨を訪れることはおもしろい

というふうに動名詞にできます。
「My job(仕事)」とか「My hobby(趣味)」とかを使って

 My job is painting.
 私の仕事は絵を描くことです

 My job is collecting data.
 私の仕事はデータを集めることです

 My hobby is painting.
 私の趣味は絵を描くことです

 My hobby is playing soccer.
 私の趣味はサッカーをすることです

なんていうふうにもできます。
動名詞の基本はだいたいこのくらい。
この後はもう読まなくてもいいくらいです。


ーーーーーー


不定詞と動名詞、同じじゃん!と思ったかな。
英語を勉強してるとこういうことがよくあります。

前にどこかで書いたこともあるけど、
何で同じ言い方が何個もあるんだよ!と言いたくなる瞬間があるけどね、
日本語でだって

 英語を勉強してるとこういうことがよくあります
 英語を勉強してるとこんなことはたくさんあるんだよね
 英語を勉強してるとこんなことなんか散々起こるんです

みたいにいろいろな表現があります。
英語だけが特殊なわけじゃないんだね。
仕方ねえなあと思いながらコツコツやろう。

ただ、動名詞と不定詞にはニュアンスの違いが明らかにあります。
これ知っておくと便利なんだけど、中学の段階では知らなくてもいいかな。
気になる人は調べてみよう。


ーーーーーー


さっき

 I like to read books.
 I like reading.

この2文をやりました。
「like」は不定詞も動名詞もどちらも取れるということです。
上でやった「begin」「start」もそう。
だけど、どちらかしか取れない単語もあります。


■不定詞(to do)だけを取る単語
(want、decide(決心する)、wish(したいと思う)、hope(願う)など)

 I want to read books.
 I want to play the piano.
 I want to visit Okinawa.

 I decided to go to Hokkaido.
 私は北海道に行くことを決めた
 I decided to live in Tokyo.
 私は東京に住むことを決めた
 I decided to be an animator.
 私はアニメーターになることを決めた

 I wish to go.
 僕は行きたいと思う(行きたい)
 I wish to see you.
 僕はあなたに会いたいと思う(会いたい)

 I hope to go to Aomori.
 私は青森に行くことを願う(行きたい)
 I hope to see you soon.
 私はあなたにすぐに会うことを願う(会いたい)


■動名詞(doing)だけを取る単語
(enjoy、finish(終える)、stopなど)

 I enjoyed reading the book.
 私は本を読むことを楽んだ(楽しんで読んだ)
 He enjoyed running.
 彼は走ることを楽しんだ(楽しんで走った)
 We enjoyed watching the movie.
 私たちはその映画を見ることを楽しんだ

 I finished reading the book.
 私は本を読むことを終えた(読み終えた)
 He finished running.
 彼は走ることを終えた(走り終えた)
 We finished watching the movie.
 私たちは映画を見ることを終えた(観終えた)

 I stopped reading the book.
 私は本を読むことをやめた
 He stopped running.
 彼は走ることをやめた
 We stopped watching the movie.
 私たちは映画を見ることをやめた


のような感じです。
えーなにこれ大変だよ!と思うよね。

こういうのはね「動名詞だけを取る動詞」だけ覚えちゃうんです。
そしたら、それ以外は全部不定詞取れるっていうことだからね。
全部覚えようとしないの。

あとは、読みまくるんです。
「He finished running」って何度も読んでた人が、
選択問題で迷ったりすることはあんまりないはずだからね。
読みまくるんです。

また、不定詞を動名詞の両方を取れて、しかも意味が変わる動詞があります。
でもここでは(ややこしくなるので)触れません。


ーーーーーー


最後。

 I live in Japan.
 (このJapanは「名詞」)

こういうふうに、前置詞(in on about of from to など)の後ろには「名詞」が来るんだけど、
動名詞か不定詞かなら、「動名詞だけ」が後ろに来られます。
(before「前に」after「後で」without「ーなしで」)

 I wash my hands before eating lunch.
 私は昼ごはんを食べるに手を洗います

 I do exercises before running.
 私は走るに体操をします

 I eat lunch after washing my hands.
 私は手を洗ったに昼ごはんを食べます

 I run after doing exercises.
 私は体操をしたに走ります

 He eats lunch without washing my hands.
 彼は手を洗わないで昼ごはんを食べます

 He runs without doing exercises.
 私は体操をしないでに走ります

みたいなね。
また、前置詞を使った表現の後ろにもdoingが来れます。

●be good at
 が得意

 I am good at English.
 私は英語が得意です
 (動名詞ではありません)

 He is good at singing.
 彼は歌うことが得意だ

 You are good at playing the guitar.
 君はギターを弾くことが得意だ

●be interested in
 に興味がある

 She is interested in Japanese history.
 彼女は日本の歴史に興味がある
 (動名詞じゃない)

 I am interested in traveling.
 私は旅行することに興味がある

 You are interested in playing the piano.
 君はピアノを弾くことに興味がある

●How about
 はどうですか

 How about lunch with me?
 私とお昼はどうですか
 (動名詞じゃない)

 How about running with me?
 私と走るのはどうですか

 How about going shopping?
 買い物するのはどうですか

●Thank you for
 でありがとう

 Thank you for the letter.
 手紙をありがとう
 (動名詞じゃない)

 Thank you for coming.
 てくれてありがとう

 Thank you for helping me.
 手伝ってくれてありがとう

ちょっと色が多くて見にくいかもしれないけどごめんね。
すごく苦手なひとはこのくらいの方が分かりやすいはずだから。


ーーーーーー


んで、色なしでチェックしてみましょう。
ちゃんと音読してね。
めんどくさい音読をやる理由


英文稽古

I like to read books.
I like reading.
I like singing.
I like studying English.
I like playing the piano.
I like visiting Okinawa.
I started singing.
I began singing.
Reading books is interesting.
Singing is interesting.
Studying English is interesting.
Playing the piano is interesting.
Visiting Yamanashi is interesting.
My job is painting.
My job is collecting data.
My hobby is painting.
My hobby is playing soccer.

I want to read books.
I want to play the piano.
I want to visit Okinawa.
I decided to go to Hokkaido.
I decided to live in Tokyo.
I decided to be an animator.
I wish to go.
I wish to see you.
I hope to go to Aomori.
I hope to see you soon.
I enjoyed reading the book.
He enjoyed running.
We enjoyed watching the movie.
I finished reading the book.
He finished running.
We finished watching the movie.
I stopped reading the book.
He stopped running.
We stopped watching the movie.

I wash my hands before eating lunch.
I do exercises before running.
I eat lunch after washing my hands.
I run after doing exercises.
He eats lunch without washing my hands.
He runs without doing exercises.

I am good at English.
He is good at singing.
You are good at playing the guitar.
She is interested in Japanese history.
I am interested in traveling.
You are interested in playing the piano.
How about lunch with me?
How about running with me?
How about going shopping?
Thank you for the letter.
Thank you for coming.
Thank you for helping me.


 次のページ(分詞)
 もくじ


英文稽古訳

I like to read books.
私は本を読むことが好きです
I like reading.
私は本を読むことが好きです
I like singing.
私は歌うことが好きです
I like studying English.
私は英語を勉強することが好きです
I like playing the piano.
私はピアノを弾くことが好きです
I like visiting Okinawa.
私は沖縄を訪れることが好きです
I started singing.
私は歌い始めた
I began singing.
私は歌い始めた
Reading books is interesting.
本を読むことはおもしろい
Singing is interesting.
歌うことはおもしろい
Studying English is interesting.
英語を勉強することはおもしろい
Playing the piano is interesting.
ピアノを弾くことはおもしろい
Visiting Yamanashi is interesting.
山梨を訪れることはおもしろい
My job is painting.
私の仕事は絵を描くことです
My job is collecting data.
私の仕事はデータを集めることです
My hobby is painting.
私の趣味は絵を描くことです
My hobby is playing soccer.
私の趣味はサッカーをすることです

I want to read books.
私は本を読みたい
I want to play the piano.
ピアノを弾きたい
I want to visit Okinawa.
沖縄に行きたい
I decided to go to Hokkaido.
私は北海道に行くことを決めた
I decided to live in Tokyo.
私は東京に住むことを決めた
I decided to be an animator.
私はアニメーターになることを決めた
I wish to go.
僕は行きたい
I wish to see you.
僕はあなたに会いたい
I hope to go to Aomori.
私は青森に行きたい
I hope to see you soon.
私はあなたにすぐに会いたい
I enjoyed reading the book.
私は本を読むことを楽んだ
He enjoyed running.
彼は走ることを楽しんだ
We enjoyed watching the movie.
私たちはその映画を見ることを楽しんだ
I finished reading the book.
私は本を読み終えた
He finished running.
彼は走り終えた
We finished watching the movie.
私たちは映画を観終えた
I stopped reading the book.
私は本を読むことをやめた
He stopped running.
彼は走ることをやめた
We stopped watching the movie.
私たちは映画を見ることをやめた

I wash my hands before eating lunch.
私は昼ごはんを食べる前に手を洗います
I do exercises before running.
私は走る前に体操をします
I eat lunch after washing my hands.
私は手を洗った後に昼ごはんを食べます
I run after doing exercises.
私は体操をした後に走ります
He eats lunch without washing my hands.
彼は手を洗わないで昼ごはんを食べます
He runs without doing exercises.
私は体操をしないでに走ります

I am good at English.
私は英語が得意です
He is good at singing.
彼は歌うことが得意だ
You are good at playing the guitar.
君はギターを弾くことが得意だ
She is interested in Japanese history.
彼女は日本の歴史に興味がある
I am interested in traveling.
私は旅行することに興味がある
You are interested in playing the piano.
君はピアノを弾くことに興味がある
How about lunch with me?
私とお昼はどうですか
How about running with me?
私と走るのはどうですか
How about going shopping?
買い物するのはどうですか
Thank you for the letter.
手紙をありがとう
Thank you for coming.
来てくれてありがとう
Thank you for helping me.
手伝ってくれてありがとう




by dekiyosite | 2015-06-26 09:43 | 英語